Optymalizacja a pozycjonowanie

OptymalizacjaSkładniki optymalizacji strony wpływające na pozycję w rankingu

Rozpoczynając działania pozycjonujące stronę internetową trzeba znać czynniki, które wpływają na pozycję w rankingach wyszukiwarek. Aby pozycjonowanie strony było optymalne i przede wszystkim skuteczne należy je poprzedzić odpowiednią optymalizacją pozycjonowanego serwisu.

Trzy najistotniejsze czynniki optymalizacyjne mające bardzo duże znaczenie na pozycję w rankingu Google są przedstawione poniżej.

Pozycjonowanie strony to przede wszystkim budowanie reputacji witryny poprzez pozyskiwanie wartościowych linków. To one decydują w głównej mierze o pozycji witryny w SERP, zwłaszcza na bardzo konkurencyjne słowa kluczowe. W przypadku działań na mniej konkurencyjne frazy, bądź przyjęcia strategii długiego ogona (ang. long tail), już sama optymalizacja serwisu daje widoczne efekty. Optymalizacja także i w pierwszym przypadku znacznie wspomaga pozycjonowanie, a wręcz je umożliwia.

Na co warto zwrócić uwagę?

Tytuły strony głównej i podstron

Przede wszystkim są to tytuły strony głównej i podstron serwisu (title). Powinny być one ustalone indywidualnie dla każdej podstrony. Tytuły powinny zawierać najistotniejsze słowa kluczowe. Testy pokazują, że największe znaczenie mają pierwsze trzy słowa tytułu. Dobrym pomysłem jest zoptymalizowanie strony głównej i podstron serwisu na różne frazy kluczowe. Dla strony głównej przyjąć można słowa ogólne, dla podstron bardziej szczegółowe. Dzięki temu zabiegowi można zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarkach, a pozycjonowanie strony internetowej będzie skuteczniejsze.

Nagłówki

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem jest używanie nagłówków (tagi: h1..h6) w treści. Ich przemyślane stosowanie wspiera w istotny sposób pozycje strony. Nagłówek h1 (najwyższego rzędu) powinien być użyty na jednej podstronie jeden raz i zawierać w sobie najważniejsze słowa kluczowe dla danej podstrony.

Nagłówków niższego rzędu można użyć więcej razy i powinny zawierać słowa kluczowe bardziej szczegółowe bądź będące rozszerzeniem h1. Przykładowo, jeśli w h1 wpiszemy “Reklama”, to można użyć kolejno nagłówków h2 - “Reklama w Google”, “Reklama w Bing”, “Reklama w Yandex” itd. W analogiczny sposób można używać nagłówków jeszcze niższego rzędu.

Z tak zoptymalizowanymi nagłówkami można zwiększyć pozycję strony zarówno dla bardziej onkurencyjnych słów kluczowych jak i bardziej niszowych, mniej popularnych, ale w sumie pozwalających uzyskać nie mniejszy ruch z wyszukiwarki.

Wyróżnienie najistotniejszych słów kluczowych w treści strony

Następnym czynnikiem jest wyróżnienie najistotniejszych słów kluczowych w treści strony. Warto jest używać pogrubień najważniejszych słów bądź całych fraz kluczowych. W ten sposób zwrócić można uwagę na najważniejsze treści nie tylko czytelników, ale i wyszukiwarek. Takie wyróżnienia pokazują bowiem wyszukiwarkom które słowa kluczowe są najważniejsze na stronie, a przez to wyświetlane wyżej w rankingu.

Nie są to oczywiście wszystkie czynniki optymalizacyjne na jakie należy zwrócić uwagę, są szczególnie istotne nie tylko ze względu na możliwość zwiększenia pozycji strony, ale także uczynienia własnej strony WWW czytelniejszej dla użytkowników.